TaliKhidmat
TALIKHIDMAT merupakan satu saluran komunikasi bagi orang awam untuk menghubungi kerajaan dan organisasi-organisasi yang menyediakan perkhidmatan awam di Sarawak. Ditubuhkan oleh Jabatan Ketua Menteri Sarawak atas cadangan umum, ia bertindak sebagai saluran alternatif untuk membantu orang awam.
Objektif TALIKHIDMAT adalah untuk membantu masyarakat dengan menghubungi mereka dengan kerajaan dan organisasi-organisasi yang sepatutnya untuk mengendalikan kes-kes yang telah dilaporkan. Dengan sistem pengurusan yang berpusat dan berkesan, orang awam akan mendapat bantuan secepat yang mungkin.
PUSAT TALIKHIDMAT
Unit Protokol dan Perhubungan Awam Negeri (UPPAN), Jabatan Ketua Menteri
Tingkat 8, Wisma Bapa Malaysia,
Petra Jaya Kuching
93502 Kuching, Sarawak,
Tel: 555999
Faks: 555888
Email: 555999@sarawak.gov.my
Umum | |||
1. |
|
||
2. |
Anda boleh mengemukakan maklum balas anda melalui saluran-saluran berikut: a) Laman Sesawang Rasmi : https://talikhidmat.sarawak.gov.my/ b) Talian Telefon : 555999 (talian tetap seluruh Sarawak). Untuk pengguna telefon mudah alih, sila dial 082-555999 c) Pesanan Ringkas (SMS) : Taip 555999 hantar dan hantar ke 62999 d) Laman Mobile : https://w555999.sarawak.gov.my e) Faksimili : 082-555888 f) Emel : 555999@sarawak.gov.my g) Surat kepada : PASUKAN PENGURUSAN TALIKHIDMAT Unit Protokol dan Perhubungan Awam Negeri (UPPAN), Jabatan Ketua Menteri, Tingkat 8, Wisma Bapa Malaysia, Petra Jaya Kuching, 93502 Kuching, Sarawak. |
||
3. |
Apakah maklumat yang diperlukan apabila mengemukakan maklum balas?
Maklum balas anda hanya boleh diproses jika maklumat yang diterima adalah tepat dan lengkap. Maka dengan itu, apabila mengemukakan maklum balas anda dipohon untuk memberi maklumat seperti berikut:
|
||
4. |
Apa akan terjadi dengan maklum balas saya?
Apabila Talikhidmat menerima aduan atau maklum balas anda:
a) Akuan Terima beserta Nombor Kes akan dihantar melalui emel atau SMS kepada anda (Jika maklumat emel atau nombor telefon mudahalih dikemukakan) dalam tempoh 24 jam. b) Kes akan disalurkan kepada agensi atau agensi-agensi untuk tindakan. c) Anda boleh menyemak status kes melalui Laman Sesawang atau menghubungi Pusat Panggilan Talikhidmat di talian 555999. |
Anda juga boleh memuat turun aplikasi Talikhidmat dengan mengimbas Kod QR seperti di bawah;
Versi IOS | Versi Android |
Sumber Maklumat: Laman Web TaliKhidmat